گروه هنری نهال

به تارنگار گروه هنری نهال خوش آمدید
دیباچه

پر واضح است که آفتاب به گیاهی می‌تابد که سر از خاک بیرون آورده باشد. پس آن زمان که سری پرشور، دستانی خالی و حمایتی ناچیز وجود داشت نهالی کاشتیم، تا با عشق پرورشش دهیم و با تلاش همیشگی شاهد بارور شدنش باشیم. گروه هنری نهال در فروردین ماه 1397 به سرپرستی مصطفی نیک امجاد و با جمعی از دانشجویان کانون تئاتر دانشگاه شهید بهشتی تشکیل شد و درحال حاضر با حلقه وسیع تری از هنرجویان پرتلاش و با انگیزه به فعالیت های فرهنگی و هنری خود ادامه می دهد. از اجراهای پیشین این گروه می توان به «مرد بالشی»، «سوئیت پلازا»، «شب بخیر جناب کنت»، «شوکران نوشی من»، «تو با من سالسا می رقصی» و «خطخطی» اشاره کرد.
همچنین مردادماه 1399 با یاری خداوند مجموعه کافه پلاتو نهال در چهارراه کالج تهران تاسیس شد. هنرمندان عرصه تئاتر و موسیقی برای تمرینات و یا برگزاری ورکشاپ‌های خود می توانند با هماهنگی قبلی از فضای استاندارد و مجهز این مجموعه استفاده کنند.







به تارنگار گروه هنری نهال خوش آمدید!

آخرین اخبار و فعالیت های ما را از این پایگاه دنبال کنید.


آخرین اجرای نمایش خطخطی (آذرماه 1398) کارگاه بازیگری (تابستان 1398) کارگاه بازیگری (زمستان 1398) نمایش خطخطی (آذرماه 1398) نمایش خطخطی (آذرماه 1398) نمایش شوکران نوشی من (آذرماه 1397) نمایش شب بخیر جناب کنت (تیرماه 1397)


ما در پیام رسان گپ      ما در پیام رسان سروش      ما در پیام رسان روبیکا      ما در پیام رسان تلگرام      ما در اینستاگرام

۱۰ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

شنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۹، ۰۵:۴۵ ب.ظ

نمایش جزیره گنج

تماشای نمایش "جزیره گنج"🎭
به کارگردانی پلی فیندلی تا ۲۳ آپریل برای عموم رایگان است.
#تئاتر_ملی_انگلستان
لینک تماشا:
https://youtu.be/QwNvC8sFTEU

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۹ ، ۱۷:۴۵
گروه هنری نهال
شنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۹، ۰۵:۴۰ ب.ظ

زندگی زیباست

گروه Voca People موزیک ویدئویی را با مضمون قرنطینه و مقابله با ویروس کرونا منتشر کردند. هرآن چه می شنوید به وسیله دهان است.
 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۹ ، ۱۷:۴۰
گروه هنری نهال
شنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۹، ۰۲:۳۲ ب.ظ

تخیل در بازیگری

تخیل عبارت است از قدرت شما در تجسم چیزهایی که هرگز به آن نیندیشیده‌اید. به‌طوری که بنیان هر کلمه و هر رویداد در تخیل بازیگر شکل می‌گیرد. همه چیز دروغ است، مگر اینکه از خلال یک واقعیت ـ تخیل ـ بازیگر ـ عبور کند. تخیل می‌تواند بازیگر را برای ابراز عکس‌العملهای سریع آماده نگه دارد. او می‌تواند سریع ببیند، سریع فکر کند و سریع مجس‍ّم کند؛ برای آنکه تخیل سریع عمل کند، همه آنچه بازیگر باید انجام دهد، آن است که بگذارد تخیل به راحتی، کار خود را انجام دهد.

«تخیل عبارت است از پیش‌بینی آگاهانه حوادث آینده بر اساس درک حس و تحلیل دریافتهای گذشته. در هنر تئاتر، کارکرد تخیل، آموزش و حفظ روان است و در این مورد، هیچ تفاوتی با سایر فعالیتهای هنری که با درون انسان سر و کار دارند، نمی‌کند.»‌

استانیسلاوسکی نیز بر تخیل در بازیگری تأکید بسیار دارد و معتقد است که تخیل یک بازیگر باید فعال باشد و نه منفعل. تخیل فعال بازیگر، چیزی جز رؤیاهای خلاق‌ِ تخیل هنرپیشه یا تصاویر بصری‌ِ چشم درونی هنرپیشه نیست. تخیل نه فقط برای آفرینش، بلکه برای بازسازی آنچه تاکنون آفریده و یا آنچه احتمال فرسودگی دارد نیز نیاز است. تخیل به سؤالهای چه کسی، چه وقتی، کجا، چرا و چطور بازیگر، پاسخ می‌دهد و از این طریق، بازیگر را در خلق تصویرهای هر چه روشن‌تر از زندگی خیالی و بدون وجود خارجی، یاری می‌کند. «قوه تخیل و تصور به بازیگر اجازه می‌دهد که خلاصه و جوهر حقیقت را از حوادث عادی و معمولی روزانه استخراج کند و آن را به صورت بدیع و جذاب برای جلب نظر شنونده و بیننده درآورد. قوه تخیل، احساس و ایمان بازیگر نسبت به اعمال او در روی صحنه را برمی‌انگیزاند. دقت و حافظه، هنگامی به اوج کارایی مؤثر خود می‌رسند که تخیل و تصور را برانگیزاند. دقت در شکل و ماهیت اشیاء اگر ما را به سوی چیزی ورای ظاهر خود نکشاند، کاربرد هنری ندارد.»‌ از آنجا که هدف هنر، انعکاس زندگی نیست و هنرمند نباید تقلید محض کند، بلکه باید خل‍ّاق باشد؛ بنابراین بازیگر، نیازمند نیرویی است تا آنچه را از طبیعت و زندگی مشاهده کرده است با دانسته‌های خود ترکیب کند و در ذهن خود به تصویر بکشد و در نهایت، این تصویر را در قالب نقش، خلق کند و ارائه دهد. از طرفی این امر بدیهی است که یک نویسنده، همیشه نقطه‌چینهایی را در شخصیت، خالی می‌گذارد؛ چرا که نویسنده نمی‌تواند موشکافانه و دقیق به خلق شخصیت بپردازد. بازیگر با ز‌مینهٔ فراهم‌آمده توسط نویسنده در خلق شخصیت، سهیم می‌شود و این تخیل است که به هر دوی آنها یاری می‌دهد و این تخیل، بازیگر را برای دریافت قبل و بعد از نقش که در متن وجود ندارد، کمک می‌کند. اشتباه نیست اگر بگوییم سرچشمه خلق هر هنری، در تخیل است و هر هنری قبل از آنکه به منصه ظهور برسد در تخیل نهفته خالقش، تصویر شده؛ چنانچه گفته شده است: «نخستین شرط بازیگری، تخیل قوی است.»‌

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ فروردين ۹۹ ، ۱۴:۳۲
گروه هنری نهال
پنجشنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۹، ۰۸:۴۱ ق.ظ

کارگاه بازیگری سوسن تسلیمی

کارگاه بازیگری سوسن تسلیمی 🎭

این درس‌گفتارها در حاشیه‌ی کارگاهی ضبط شده‌‌اند که تابستان سال ۱۳۹۸ سوسن تسلیمی با کمک آسو در «یونیون تئاتر لندن» برگزار کرد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ فروردين ۹۹ ، ۰۸:۴۱
گروه هنری نهال
سه شنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۹، ۰۵:۳۵ ب.ظ

نگاهی به انواع بازیگری

در تعریف‌هایی که عناصر درام را معنی می‌کنند، همواره شخصیت پردازی با دیالوگ پیوندی دو سویه دارد. روایت و سایر عناصر نمایشنامه یا فیلمنامه یا قصه، همگی با شخصیت پردازی درگیرند. در واقع کلیه ی عناصر نمایش شخصیت را می‌آفرینند، و شخصیت نیز می‌تواند در جهت معکوس قصه را به پیش ببرد. در واقع کلیه ی عناصر داستان یا فیلمنامه با شخصیت اصلی (پروتاگونیست) ارتباط مستقیم دارند. یعنی رخداد و حادثه ی محرک باید در مورد زندگی قهرمان (شخصیت اصلی) باشد و در مقابل او موانعی وجود دارد ( از جمله موانع طبیعی و فراطبیعی و…) که قدرتمندترین مانع همواره آنتاگونیست ( یا ضد قهرمان ) است.
اما بحث انواع شخصیت در درام در واقع پی گیری کارکرد یک شخصیت در درام است که این پیگیری منجر به تقسیم بندی این عنصر به چند نوع واز چند حیث، خواهد شد. این تقسیم‌بندی در واقع بررسی نقش و ‌کارکرد هر شخصیت و سهم آن در شکل‌گیری درام است.
اما بازیگرانی که باید این شخصیت‌ها را شکل دهند، بازیگرانی که تکنیک‌های خود را در قالب بازیگری ارائه می‌کنند که خود تقسیم بندی‌های متعددی دارد. یکی از این تقسیم بندی‌ها این است:

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ فروردين ۹۹ ، ۱۷:۳۵
گروه هنری نهال
يكشنبه, ۱۷ فروردين ۱۳۹۹، ۰۶:۳۶ ق.ظ

درباره بازیگری

چهره های هالیوودی درباره حرفه بازیگری چه می گویند؟ 🎭

ترتیب بازیگران:
Keira Knightley, Tom Hanks, Anne Hathaway, Ben Stiller, Judi Dench, Michael Fassbender, Natalie Portman, Leonardo DiCaprio, Saoirse Ronan, Andrew Garfield, Olivia Colman, Jason Flemyng, Olga Kurylenko, Tom Hiddleston, Jesse Eisenberg, Brie Larson, Zoe Saldana, Kristin Scott Thomas & Tom Cruise.

 


( ترجمه اختصاصی #گروه_هنری_نهال )

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ فروردين ۹۹ ، ۰۶:۳۶
گروه هنری نهال
پنجشنبه, ۱۴ فروردين ۱۳۹۹، ۰۳:۵۹ ق.ظ

آشنایی با هنر پانتومیم و تاریخچه ی آن

پانتومیم یا ادابازی (به انگلیسی: Pantomime)، به اجرای نمایش بی‌کلام فقط با استفاده از حرکات بدن گویند.

تاریخچه

سرآغاز آن را باید از روم باستان و نمایش‌های آکروباتیک که توسط رقصنده ای ماسک دار به نام «پانتو میموس» مشهور بود، دانست. نامدارترین هنرمند معاصر این رشته، هنرپیشه مشهور نمایش فرانسه «مارسل مارسو» است که چند سال پیش درگذشت.

خاستگاه این هنر بریتانیا می‌باشد.

معنی پانتومیم

واژه پانتومیم به ۲ قسمت تقسیم می‌شود.

  • پانتو

  • میم

در اصل واژه میم به صورت اشتباه به کار برده می‌شود، که درست و اصل آن مایم است.

ریشه مایم برمی‌گردد به نخستین روزهای حیات بشر و انسان‌ها که کلام نداشتند و برای برقراری این کلام نداشتند و به چیزی جز بدن خود متکی نبودند. در دوران آنتی میزیسیم یا جاندارگرایی اشیا این پدیده به نام «جادوگر» اتفاق می‌افتد او که اولین بازیگر تاریخ است با زدن ماسک به چهره‌اش صحنه شکار را توصیف می‌کند.

این پدیده دارای محیط اجرایی و داستانی است که این‌ها هیچ‌کدام چیزی کمتر از درام امروزی ندارد. بعداً ماسک از چهره جدا شد و آغاز تئاتر عروسکی است. مایم به زندگی خودش ادامه می‌دهد تا قرون وسطی که مایم تبدیل به نمایش‌های مستهجن می‌شود البته در یونان. در روم تبدیل به گلادیاتورها و خشونت می‌شود، همه این‌ها تا قبل از قرن ششم پیش از میلاد است. بعد از این زمان بدون کلام می‌شود. شخصی بنام سوفورن نمایش ملایم را پیش می‌برد، (بدون کلام).

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ فروردين ۹۹ ، ۰۳:۵۹
گروه هنری نهال
دوشنبه, ۱۱ فروردين ۱۳۹۹، ۱۰:۱۱ ب.ظ

پخش رایگان نمایش از تئاتر ملی انگلستان

تئاتر ملی انگلستان نمایش One man, two guvnors را به صورت آنلاین و رایگان پخش خواهد کرد. 

این نمایش تبلیغات خود را تحت عنوان "تئاتر ملی در خانه" آغاز کرده است و از دوم تا نهم آپریل به صورت رایگان در دسترس خواهد بود.

لینک:
https://m.youtube.com/user/ntdiscovertheatre/featured

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ فروردين ۹۹ ، ۲۲:۱۱
گروه هنری نهال
جمعه, ۸ فروردين ۱۳۹۹، ۰۵:۱۸ ق.ظ

آموزش گرم کردن صدا

آموزش گرم کردن صدا هم گام با "جینت نلسون"
جینت نلسون نویسنده کتاب "تمرین صدا" و از اساتید بیان نشنال تئاتر انگلستان است. 

(ترجمه اختصاصی گروه هنری نهال)
 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ فروردين ۹۹ ، ۰۵:۱۸
گروه هنری نهال
جمعه, ۸ فروردين ۱۳۹۹، ۰۵:۰۵ ق.ظ

روز جهانی تئاتر

 در سال 1962 میلادی برای نخستین بار انیستیتوی جهانی تئاتر (آی تی آی) در 'هلسینکی' فنلاند طرحی را برای بزرگداشت روز   جهانی تئاتر ارائه داد. این طرح در نهمین کنگره جهانی (آی تی آی) در شهر 'وین' پایتخت اتریش با پیشنهاد 'آروی کی وی ما'   (Arvi Kivimaa) رئیس آن زمان (آی تی آتی) به صورت رسمی مورد پذیرش تمامی اعضای این انیستیتوی جهانی قرار گرفت   و  به عنوان یک طرح سالیانه و جهانی به تصویب رسید.  

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ فروردين ۹۹ ، ۰۵:۰۵
گروه هنری نهال